Hoe ga je om met iemand die depressief is?

Hoe ga je om met iemand die depressief is?

Misschien is er wel iemand in je omgeving die een depressie

heeft, heeft gehad of zich soms depressief voelt. Misschien voel je jezelf wel eens depressief en herken je je hierin.

Het kan lastig zijn om de juiste dingen te zeggen tegen iemand met een depressie en je een goede houding te geven.

Doordat ik zelf een depressie heb gehad weet ik wat belangrijk is in de omgang met een depressief persoon, wat helpend kan zijn. Deze kennis wil ik graag met

je delen.

 

Hoe ga je om met iemand die depressief is?

 

 

Hoe voel je je vandaag?

 

Iemand die depressief is zal niet snel om hulp vragen en kan dit lastig vinden omdat hij/zij anderen niet tot last wil zijn of moeilijk uit kan leggen wat er speelt.

Toch is het belangrijk dit wel te doen, door hulp te accepteren van anderen maak je het makkelijker voor jezelf. ‘ Lief zijn voor jezelf ‘ is een uitdrukking die ik vaak gehoord heb van mijn hulpverlener tijdens deze periode. Hoe moeilijk is dit?!

Want hoe kan je lief zijn voor jezelf als je je afgevlakt, moe en negatief voelt?!

Dit is best heel moeilijk. Deels zal je dit zelf moeten doen door anders naar jezelf te leren kijken en deels kan dit door je omgeving in te zetten. Onder andere door hulp van anderen aan te nemen, te vertellen hoe je je voelt en wat er in je omgaat. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen! Als een ander oprecht aan je vraagt: Kan ik iets voor je doen of betekenen? Dan mag je hier gebruik van maken!

Hoe fijn is het als je een vriend of vriendin hebt die elke dag even de open vraag aan je stelt: Hoe voel je je

vandaag? Of: Hoe is het nu met je? Dit nodigt je uit om iets te vertellen over jezelf en over hoe je die dag door gekomen bent. Want zo was het voor mij, elke dag was er weer één die ik af kon vinken.

 

Rode rozen

 

Ook is een luisterend oor heel fijn, iemand aan wie je gewoon al je belevingen kan vertellen zonder je hiervoor te hoeven schamen. Want tja, die belevingen gaan meestal niet over succesverhalen en rode rozen als je je depri voelt.

Ook vond ik het heel fijn om samen met iemand te wandelen, gewoon samen lopen zonder de verplichting te hoeven praten. En als er wel gepraat werd dan was het fijn om dat buiten te doen zonder iemand telkens aan te hoeven kijken. Ook

wandelde ik veel met de hond van een buurvrouw, heerlijk om met een dier samen te zijn. Dit was op die momenten mijn maatje, die er gewoon was voor me zonder verwachtingen.

 

Delen

 

Samen bezig zijn met een vriendin of kennis vond ik ook heel prettig, samen koken bijvoorbeeld of samen tekenen. Probeer ontspannen momenten op te zoeken die je kan delen met anderen. Dit haalt je even uit je negatieve, donkere

grijze gedachtestroom en kan die beleving wat kleiner maken. Leef van dag tot dag, want morgen kan zo een dag zijn dat je je ietsje beter voelt!

 

 

 

10 Tips voor de omgeving:

  • Vraag elke dag of om de dag even hoe het is
  • Bied een luisterend oor aan
  • Maak desnoods met iemand een dagschema, zodat de persoon structuur heeft
  • Zorg dat hij of zij actief blijft en niet hele dagen binnen hangt, naar buiten gaan is juist heel goed en belangrijk.
  • Neem hem of haar eens mee om iets leuks te doen,iets kleins zoals een wandelingetje, rondje fietsen, samen sporten of waar die persoon eerder altijd plezier uit haalde.
  • Ga eens iets creatiefs doen met hem of haar zoals samen tekenen, iets maken, koken
  • Probeer de ander te herinneren aan leuke dingen die jullie samen deden
  • Vertel wat jij positieve eigenschappen vindt van de ander ook tijdens zijn of haar depressie
  • Omdat het heel moeilijk te begrijpen is wat de ander voelt kan je betrokkenheid tonen door te benoemen wat je ziet aan de ander. Dus bijvoorbeeld: ik zie dat je heel verdrietig bent, of, ik merk dat je nergens zin in hebt.
  • En tot slot: Stel altijd open vragen! Zoals: Kan ik iets voor je doen? Kan ik iets voor je betekenen? Wat kan je nu helpen? Waar heb je nu behoefte aan?

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 4
  • #1

    Lieke (vrijdag, 14 oktober 2016 13:53)

    Of samen wandelen op het Lutterzand dichtbij Oldenzaal ;-)... weet je dat nog? Mijn complimenten meissie voor jou gevoelens, ervaringen en verhalen op deze site. In de periode dat we veel met elkaar om gingen herken ik (nu ik dit alles gelezen heb) ook best wat zwarte periodes van je, maar ook veel zonnige periodes. Ben blij dat je nu zo gelukkig bent en zo goed in je vel zit!

  • #2

    Anna (vrijdag, 14 oktober 2016 14:21)

    Dank je wel Lieke,

    Jaaa dat weet ik nog, dat waren mooie tijden!
    En inderdaad, toen had ik ook minder goede perioden. Ondanks dat hebben we heel wat afgelachen en veel gezelligheid gehad in Oldenzaal en op school:)

  • #3

    Lieke (vrijdag, 14 oktober 2016 15:17)

    Ik koester de mooie herinneringen!

  • #4

    Leoni (zaterdag, 22 oktober 2016 11:50)

    Ik weet het ook nog
    ...